Központi vízkárelhárítási bejelentések: +36 30 708 6064
Széchenyi logo
Központi vízkárelhárítási bejelentések: +36 30 708 6064

Nagyműtárgyak fejlesztése és rekonstrukciója

Kedvezményezett: Országos Vízügyi Főigazgatóság, mint Konzorciumvezető; valamint a KDVVIZIG, ÉDUVIZIG, ADUVIZIG, NYUDUVIZIG, TIVIZIG, KÖTIVIZIG Vízügyi Igazgatóságok, mint Konzorciumi Tagok.

Projekt címe: Nagyműtárgyak fejlesztése és rekonstrukciója

Projekt azonosító száma: KEHOP-1.4.0-15-2015-00002

Támogatási összeg: bruttó 13.171.128.349,- Ft (7 műtárgy felújításának összköltsége)

A projekt kezdete: 2016. 09. 30.

A projekt befejezése: 2021. 10. 31.

A Kvassay Hajózsilip rekonstrukció befejezésének részhatárideje: 2019. 10. 31.

A projekt dokumentumai itt érhetők el.

Nagyprojekt bemutatása

A hazai vízgazdálkodás infrastruktúrájának gerincét a vízgazdálkodási műtárgyak képezik. A projekt az állami tulajdonban és vízügyi kezelésben (vízügyi igazgatóságok) lévő műtárgyak átfogó rekonstrukcióját valósítja meg, amely révén biztosítható a műtárgyak biztonságos, üzemszerű működése és fenntartása. A meglévő állami kezelésben lévő vízépítési nagyműtárgyak állapotának átfogó rekonstrukciós felülvizsgálata és sorrendbe állítása állapotuk, és a környezetükben betöltött szerepük alapján alapozza meg a rekonstrukcióra kiválasztott létesítmények körét. Az értékelés alapján a magasabb pontszámot kapott műtárgy rekonstrukciós igénye a legsürgetőbb. A rangsorolás alapján rekonstrukcióra jelölt nagyműtárgyak végleges listája: Kiskörei vízlépcső, Deák Ferenc zsilip, Dunakiliti vízlépcső, Kvassay zsilip (csak a hajózsilip), Nicki duzzasztó, Góri tározó zsilipje, valamint a Nyugati főcsatorna beeresztőzsilipe.

A kiválasztott műtárgyak vasbeton, beton szerkezeteinek, acélszerkezeteinek, villamos és irányítástechnikai berendezéseinek, emelőberendezéseinek, darupályáinak, gépészeti berendezéseinek részben vagy egészében történő rekonstrukciója, fejlesztése, cseréje történik meg, ahol szükséges kiegészítő gépészeti szerkezetek beépítésével.

Az Európai Unió által megvalósuló Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program célkitűzésével összhangban a rekonstrukció a 2014-2020 közötti EU programozási időszakban valósul meg.

A Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóságot a projektben a Kvassay hajózsilip rekonstrukciója projektelem érinti.

A Projektelem előzménye

A Kvassay Vízlépcső a Duna 1642+300 fkm szelvényének magasságában, a Ráckevei (Soroksári)-Duna (R/S/D) felső lezáró és vízszint szabályozó nagyműtárgya, a KDVVIZIG 02.04. számú árvízvédelmi szakaszának része, mely közvetlenül csatlakozik a Fővárosi árvízvédelmi védvonalakhoz. A Műtárgycsoport 1910-1962 között több ütemben létesült. Legelső elemeként a mellékág jobb partjához csatlakozó Hajózsilip 1910-1914. között valósult meg, 1924-1926. között a tápvíz betáplálására szolgáló balparti Tápzsilip, míg a Vízierőtelep 1954-1961. között épült meg. A Vízlépcső fő feladata az R/S/D vízutánpótlásának és üzemvízszintjének biztosítása, a nagy dunai árvizek kizárása, valamint a víziközlekedés biztosítása.

A Kvassay Vízlépcsőn a 1997-2005 évek között történt nagyobb volumenű rekonstrukció, melynek munkái elsősorban az irányítástechnikai, gépészeti és a villamos rendszereket érintették. A beruházás a hajózsilip kamra szerkezetének és a hajózsilip acél elzáró berendezéseinek felújítását nem érintették. A támkapuszárnyak 2010-ben történt meghibásodása ismét felvette a hajózsilip kamra és az elzáró berendezések elmaradt felújításának szükségességét, sürgősségét, valamint a dilatációs hézagok javítását.
A hajózsilipkamra 2010. májusi rendkívüli, tehát előre nem tervezett kényszerű víztelenítése lehetővé tette a hajó-zsilipkamra betonszerkezetének műszeres vizsgálatát, a töltő-ürítő csatornák, a dilatációs szerkezetek, valamint az acél elzáró berendezések állapotának felülvizsgálatát. A vizsgálatokat az üzemeltető KDVVIZIG abból a célból irányozta elő, hogy a Kvassay hajózsilip jövőbeni rekonstrukciójához – a tender dokumentáció elkészítéséhez, – vizsgálatokkal alátámasztott állapotfelvétel és rekonstrukciós koncepció álljon már rendelkezésre. A hajózsilip egyes szerkezeti részei mára számottevő mértékben elhasználódtak és mindez annak üzemében jelentős fennakadásokat okoz. A „Ráckevei (Soroksári-) Duna-ág (RSD) és mellékágai kotrása, műtárgyépítés és –rekonstrukció” Nagyműtárgyak rekonstrukciója projektelem során a Tápzsilip felújítására került sor 2013-2015. között, és a munkálatok a hajózsilipet nem érintették. A Kvassay Vízlépcsőn ekkor a Tápzsilip műtárgy vasbeton és acélszerkezeteinek felújítása történt meg, valamint az uszadékfogó gerébrács előtt összegyülemlő uszadék kiemelésére uszadék-kiszedő daru létesült. A kiemelt uszadék elszállításához gyűjtő- és tömörítő konténer lett elhelyezve, valamint a konténerszállítás céljából bejáróút létesült a zsilip északi oldalán.

A hajózsilip rekonstrukciójával összhangban Igazgatóságunk 2016 áprilisában a hajózsilip 350 méter hosszúságú előcsatornájában kotrást végzett. Az előcsatorna medréből átlagosan 0,8-2,0 méter vastagságban, mintegy 6900 m3 mederanyag került eltávolításra, mellyel a Duna alacsony vízállása esetén is biztosítható a vízijárművek részére szükséges vízmélység.

A beruházás célja

A Kvassay hajózsilip rekonstrukciójának a célja a műtárgy biztonságos, károkozás-mentes, üzemszerű működésének biztosítása és ennek érdekében átfogó rekonstrukció végrehajtása, valamint a vizek okozta kártételekkel szembeni ellenálló-képesség növelése. Ezáltal a 104 esztendős műtárgy élettartama meghosszabbítható. Az Árvízi Kockázatkezelési Tervvel összhangban nő a fővédvonal védképessége és a Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv céljait pedig a vízépítési nagyműtárgy általános állapotának javulásával segíti elő.

Az egyes dunai árvizek alatt egyébként szükséges osztott víz tartását a hajózsilip dilatációinál rendre jelentkező csurgás szinte lehetetlenné tette, mely a dilatációk rekonstrukciójával elkerülhetővé fog válni.

A 2013. évi árvizet követően elkészített állapotfelvételi és rekonstrukciós tervdokumentáció alapján elmondható, hogy a hajózsilip teljes körű felújítása lényegesen kisebb ráfordítást jelent, mint egy előre nem irányozható tönkremenetel következtében előálló kényszerű nagyjavítás. Mindezek mellett célja a térség árvízvédelmi biztonságának javítása, valamint a Ráckevei (Soroksári)-Duna-ág hajózhatósági feltételeinek biztosítása.

Az R/S/D menti üdülőlakosság és a turizmus részéről is egyre nagyobb igény jelentkezne a zsilipelési üzemrend felülvizsgálatára, és lehetőség szerint a hajózsilip felújítását követően a zsilipelési időpontok sűrítésére sor kerülhet. Mindez a fővárosi térség idegenforgalma szempontjából is nagy jelentőségű, hiszen az idegenforgalmi, vagy az üdülési célzatú zsilipelések száma folyamatosan növekvő trendet mutat. A rekonstrukciót követően a Kvassay-zsilip hajózsilipének üzeme remélhetőleg újabb évtizedekre válik biztossá.

A projektelem műszaki tartalma röviden

Építmények:

A vasaltbeton kamra és fők beton felületjavítása, alaplemez felső rétegének injektálása.
Kőfalazatok felületjavítása, faltetők beton járófelületének átépítése.
Lefedések, korlátok létrák és egyéb acélszerkezetek cseréje, illetve felújítása.
Hajózsilip kamra és töltő-ürítő csatorna dilatációs hézagainak tömítése, javítása.
Töltő-ürítő csatornák belső felületi vízzáró bevonatának felújítása.

Acélszerkezetű elzáró berendezések:

Támkapus főelzárások felújítása (szerkezeti javítás, korrózióvédelmi bevonat, tömítés csere).
Ideiglenes elzárások betétgerendáinak felújítása (szerkezeti javítás, korrózióvédelmi bevonat, tömítés csere).
Töltő-ürítő csatornák síktáblás elzárásainak felújítása.

Mozgató-berendezések:

Támkapuk olajhidraulikus mozgató-berendezéseinek felújítása.
Töltö-ürítő csatornák elzárásai olajhidraulikus mozgató-berendezéseinek felújítása.
Villamos berendezések felújítása.

Villamos-berendezések:

PLC vezérlőprogram beszerzés, vízszintmérő szondák cseréje, véghelyzetkapcsolók beépítése, túlfeszültségvédelmi rendszer kiegészítése, kábelhálózat rendezése és a felhagyottak megszüntetése.

Felhívjuk a térségben víziközlekedők figyelmét, hogy a rekonstrukció időtartamának egy részében a Kvassay Vízlépcső hajózsilipén a hajózsilipelés szünetelni fog!

Ezen időtartam alatt a Ráckevei (Soroksári)-Duna-ág és a Duna folyam főága között áthaladni a Tassi zsilipen lehetséges. A kivitelezés kezdete 2018 áprilisának végére tehető és a hajózsilip lezárására 2018. május 20-án kerül sor. Mivel a hajózsilip kamrában a Duna magas vízállásakor és árvíz idején osztott vizet szükséges tartani, ezért a kivitelezés időtartamát a Duna vízállása jelentősen befolyásolja. Az aktuális ütemezés szerint, árvízmentes időszak esetén 2019 májusára fejeződik be a rekonstrukció, melyet 3 hónapos próbaüzem fog követni.

A pontos időpontok Budapest Főváros Kormányhivatal Közlekedési Főosztálya által kiadandó Hajósoknak szóló hirdetményben és a projekt hivatalos weboldalán lesz közzétéve.

További információ: http://nagymutargy.ovf.hu/